Barion Pixel

The Body Shop

GLOBÁLIS ÖNSZERETET INDEX

A The Body Shop azzal a szellemiséggel és meggyőződéssel indult el, hogy a szépség egyfajta önkifejezése annak, amit szeretsz önmagadban. A The Body Shop erre a filozófiára építve alkotta meg úttörő tanulmányát az önszeretetről. A tanulmány arra hivatott, hogy megmutassa a The Body Shop hosszútávú elkötelezettségét amellett, hogy hangját mindig az önbecsülés építésére fogja használni.

A 21 országban* elvégzett kutatást az Ipsos készítette el 2020 november vége és december eleje között és több mint 22 000 (korosztály: 18 év és afelett) embert kérdeztek meg. A tanulmány az önszeretet dimenzióit kutatta, beleértve önmagunk észlelését, az olyan érzelmek átélésének gyakoriságát, mint az idegesség vagy a szorongás, az önbizalom, a rugalmasság (kudarcok kezelésének képessége) és az önbecsülés mozgatórugói.

A kutatás eredményeit a The Body Shop Globális Önszeretet Index megalkotásához használtuk, amely a válaszadókat értékeli egy skálán, ami az önbizalom hiányától a teljes önszeretetig terjed. A The Body Shop a megállapításokat felhasználja üzleti gyakorlatában, különös tekintettel a marketingre és termékportfólióra nézve.

A The Body Shop Globális Önszeretet Index számos korábban alkalmazott és érvényesített mérést egyesít - ideértve az önbecsülést, a magabiztosságot, az alkalmazkodó képességet, a külső visszaigazolás fontosságát és az irányítást - azzal a céllal, hogy megérthessük, miként játszanak szerepet ezek az érzelmek az önszeretet kialakulásában. Az alacsonyabb index-pontszám azt jelzi, hogy az önszeretet kevésbé van jelen az illetőnél, a magasabb pedig az önszeretet meglétét mutatja. Életkortól, nemtől, fajtól, országtól vagy egyéb jellemzőtől függetlenül abban reménykedünk, hogy minden ember pozitívan gondolkodik magáról és szereti önmagát.

*Ausztrália, Brazília, Kanada, Kína, Dánia, Franciaország, Németország, India, Indonézia, Japán, Mexikó, Hollandia, Nigéria, Oroszország, Szaúd-Arábia, Dél-Afrika, Dél-Korea, Spanyolország, Svédország, Egyesült Királyság és Egyesült Államok

AZ ÖNSZERETET KRÍZISE

Összességében az eredmények azt mutatják, hogy világszerte válságos az emberek maguk iránt érzett szeretete. A 0-tól 100-ig terjedő The Body Shop Globális Önszeretet Index skálán az átlagos érték mindössze 53 pont volt. Ez azt jelenti, hogy a világon minden második ember a skála negatív oldalára esik és inkább kételyt érez önmagával szemben, minthogy elfogadná magát. Dél-Korea, Szaúd-Arábia, Franciaország, Japán és Spanyolország érte el a legalacsonyabb pontszámokat, míg Ausztrália, Dánia és az Egyesült Államok végeztek a lista élén a legmagasabb átlagos önszeretet index-szel.

A The Body Shop Globális Önszeretet Index arra is rávilágított, hogy a világ minden táján tíz emberből hat azt kívánja, hogy bárcsak jobban tisztelné önmagát, és tízből négyen azt mondják, hogy időnként haszontalannak érzik magukat. Ezek az érzések különösen hevesek a transzneműek, a kisebbségek és azon emberek körében, akik időt töltenek mások gondozásával.

Az emberek több mint fele azt mondja, hogy gyakran mutatja, hogy boldog, hogy másoknak is örömet szerezzen, még akkor is, ha nem így érez - elrejtve valódi érzéseit a körülötte lévők elől. Különösen igaz ez azokra, akik használják a közösségi médiát, ahol tízből hat ember mutatja, hogy boldog, míg azok közül, akik egyáltalán nem használnak közösségi média felületeket, csak tízből négy cselekszik így.

A FELTÖREKVŐ ÖNSZERETET

Az önszeretet krízisének közepette azért optimizmusra is van okunk. Az emberek szerte a világon ellenállóak - tízből több mint hét azt mondja, hogy nehéz idők után gyorsan vissza tudnak állni a rendes kerékvágásba. A rugalmasság az önszeretethez kapcsolódik: minél magasabb pontszámot ért el egy személy a The Body Shop Globális Önszeretet Index-én, annál valószínűbb, hogy azt mondják, gyorsan reagálni tudnak a változásokra.

Az ellenálló képességnek és az önszeretetnek még egy kulcsfontosságú eleme lehet: társadalmi és érzelmi támogatás. Azok az emberek, akik azt mondják, hogy általában vagy mindig megkapják a szükséges érzelmi támogatást, általában magasabb pontszámot kaptak a The Body Shop Globális Önszeretet Index-én, mint azok, akik úgy érzik, hogy kimaradnak ezekből a fontos kapcsolatokból.

Ez akkor is látható, ha olyan tényezőket vizsgálunk, amik pozitív és negatív módon befolyásolják az önbecsülést. Az alacsony önszeretetű nők ötször nagyobb valószínűséggel mondják azt, hogy önbecsülésük ösztönzése érdekében arra támaszkodnak, hogy mások mit gondolnak róluk. De itt nem csak arról van szó, hogy mások hogyan tekintenek rájuk. Azok, akik kevésbé szeretik magukat szintén kétszer nagyobb valószínűséggel mondják azt, hogy az önbecsülésük függ attól, hogy mások mit gondolnak róluk. Röviden, a megjelenésre gyakorolt társadalmi és személyes nyomás alacsonyabb önszeretethez vezet.

Ezzel szemben azok a nők, akikben nagy az önszeretet, általában inkább a kapcsolataikra támaszkodnak, hogy fokozzák önbecsülésüket. Noha a nagy önszeretetűek törődnek a kinézetükkel és a megítélésükkel, gyakoribb, hogy önértékelésüket a körülöttük lévő világ befolyásolja. Tehát azok, akiknek nagy az önszeretetük, jobban támaszkodnak kapcsolataikra és a világban meglévő dolgokra, mint a megjelenésükre és arra, hogy mások hogyan látják őket.

AZ ÖNSZERETET ÉS A PANDÉMIA

A Covid-19 járvány okozta nehézségek ellenére tízből csaknem hatan azt mondják, hogy a magukról alkotott képük ennek következtében nem változott. A magas önszeretetűek azt mondják, hogy a Covid-19 miatt valószínűleg nem érzik magukat másképp - sőt inkább pozitívabban -, míg az alacsonyabb önszeretetűek azt mondják, hogy negatívabban érzik magukat, mint a világjárvány előtt.

A tanulmány meglepő eredménye az volt, hogy akik szülők, kétszer nagyobb valószínűséggel jelentik a Covid-19 pozitívabb hatását az önértékelésükre, mint azok, akiknek nincs 18 év alatti gyermeke. Azok, akik a megélhetésért küzdenek általában rosszabbul érzik magukat, ami elég nehéz időkre enged következtetni, mivel a Covid-19 gazdasági hatása egyre mélyebbre süllyed. A Covid-19 járvány hatása országonként is nagyban változó volt. A Kínában, Indiában és Indonéziában élők majdnem fele pozitívabban érzi magát, szemben a legtöbb nyugat-európai országban és Észak-Amerikában élőkkel.

AZ ÖNSZERETET ÉS A NEM

Habár a nők és a férfiak önszeretetének ugyanolyan szintjei vannak, a nőknek azért nehezebb az ugyanoda vezető út. A nők gyakrabban számolnak be ideges, szorongó és depressziós érzésről, mint a férfiak, és nagyobb jelentőséget tulajdonítanak testüknek annak meghatározása szempontjából, hogy hogyan tekintenek magukra. Nem lehet tehát meglepő az, hogy a nők nagyobb valószínűséggel hasonlítják össze önmagukat másokkal, különösen a hírességekkel, modellekkel és a közösségi médiában szereplő emberekkel. A férfiak viszont nagy valószínűséggel hasonlítják össze magukat a munkahelyükön dolgozó emberekkel, szakértőkkel vagy közösségük vezetőivel.

Ez összefügg az önszeretetre gyakorolt ​​hatásokkal is, amelyek nemenként eltérőek. Noha mindannyian kifejezték a szoros kapcsolatok fontosságát, különösen a nők számára a gyermekeik jelentik a nagy magabiztosságot, míg a férfiak inkább nagyobb fontosságot tulajdonítanak kollégáiknak vagy anyagi helyzetüknek, ami gyakran alacsony önbizalomhoz vezet.

Általánosságban elmondható, hogy az LMBTQ+ közösség általában alacsonyabb szintű önszeretetet mutat, mint azok, amelyek ciszneműnek és/vagy heteroszexuálisnak számítanak. Az LMBTQ+ besorolásúak közül tízből több mint négyen a The Body Shop Globális Önszeretet Index legalacsonyabb kategóriájába tartoznak, így majdnem kétszer olyan alacsony az önszeretetük, mint ciszexuális és/ vagy heteroszexuális társaiknak. Az LMBTQ+ embereknél nagyobb valószínűséggel csökken az önbizalom a kinézetük miatt, mint heteroszexuális társaiknál.

AZ ÖNSZERETET ÉS A KOR

Szoktuk mondani, hogy az életkorral együtt jár a bölcsesség, és az is látszik a kutatásban, hogy a bölcsességgel együtt jár az önszeretet is: az idősebb emberek ugyanis szerte a világon jobban szeretik önmagukat, mint a fiatalabbak, magasabb átlagpontszámmal végeztek a The Body Shop Globális Önszeretet Indexen.

Az idősebb nőknél magasabb az önszeretet kifejeződése, mint a Z generáció tagjainál. A Z generációsok2 Baby Boomer társaiknál kétszer-háromszor nagyobb eséllyel esnek ​​a legalacsonyabb önszeretettel rendelkezők csoportjába.

A Z generációs nők majdnem fele a legalacsonyabb önszeretet kategóriába tartozik, míg az X generációs vagy annál idősebb nők közül csak ötnél kevesebb.

Bár lehet, hogy az ember a korral elfogadóbbá válik önmagával szemben, a generációs kohorszok és az élettapasztalatok is hozzájárulhatnak a fiatalok és az idősebb nők közötti önszeretet különbségéhez.

A válaszadók több mint fele depressziósnak érezte magát az utóbbi időben, tízből hat pedig szorongást érzett. A depresszió és a szorongás érzése különösen komoly probléma a fiatalok körében - a 18–24 évesek több mint háromnegyede, szemben a 45 évesek felével azt mondja, hogy szorongást tapasztaltak az elmúlt két hétben.

* Z generáció: 1995 után született, ebben a vizsgálatban 18 és 25 év közöttiek.

Y generáció: 1980 és 1995 között született, ebben a tanulmányban 25 és 40 év közöttiek.

X generáció: 1965 és 1980 között született, ebben a tanulmányban 40 és 55 év közöttiek.

Baby Boomer: 1965 előtt született, ebben a tanulmányban 55 évnél idősebbek.

AZ ÖNSZERETET ÉS A MÉDIA

Azoknál a felhasználóknál, akik nagy mennyiségben használják a közösségi médiát, alacsonyabb az önszeretet index: a közel harmada azoknak, akik napi két óránál többet foglalkoznak a közösségi média felületeikkel, a legkevesebb pontot elérők táborában vannak, míg akik nem használják a közösségi médiát, csak körülbelül ötből egy kapta a legkevesebb pontszámot.

Míg a közösségi médiát gyakran használó emberek azt mondják, hogy nagyobb eséllyel kapják meg a szükséges érzelmi és társadalmi támogatást, nagyobb valószínűséggel hasonlítják össze önmagukat másokkal, akiket ott látnak: nemcsak hírességekkel és influenszerekkel, hanem ismerősökkel is. A közösségi médiát használók közel negyede gyakran összehasonlítja magát a közösségi médiában ismert emberekkel, míg a közösségi médiában napi egy óránál kevesebbet töltők közül csak minden tizedik teszi ezt.

Azok a nők, akik azt mondják, hogy hírességeket, influenszereket vagy a hirdetésekben szereplő modelleket követnek, hogy növeljék önbizalmukat, az átlagosnál alacsonyabb pontszámot kapnak a The Body Shop Globális Önszeretet Indexen. Szintén boldogtalanabbak a testükkel azokhoz képest is, akik nem követnek hírességeket, influenszereket és modelleket az önbizalmuk növelése érdekében.

E szokások ellenére a legkönnyebben tudják azonosítani, hogy mitől érzik magukat rosszul a bőrükben: az emberek általánosságban azt mondják, hogy az influenszerek, hírességek és a reklámokban szereplő modellek a legnagyobb mértékben járulnak hozzá az alacsony önértékeléshez.

AZ ÖNSZERETET ÉS A SZÉPSÉGIPAR

Az emberek többsége világszerte úgy gondolja, hogy a szépségipar negatív hatással lehet az önbizalomra. Azok közül, akik ezt a véleményt képviselik, a legtöbben úgy látják, hogy ezek a negatív hatások a retusált vagy photoshoppolt képek használatából és az irreális elvárásokból erednek. Szinte ugyanannyian gondolják, hogy a konvencionálisan vonzó emberek használata a marketingben ezeket a problémákat okozza. Míg a fiatalabb nők a reklámozás sokszínűségének hiányát tekintik a szépségipar egyik fő negatív hatásának, addig az idősebb nők kevésbé valószínű, hogy ezt komoly problémának tartanák.

Nevezetesen a transznemű nők fele szerint a szépségipar pozitív hatással van az önértékelésre, szemben a ciszexuális nők csupán egyharmadával. A kérdésre adott válaszok országonként is jelentősen különböztek, az ázsiai országok női sokkal inkább azt mondták, hogy a szépségiparnak vannak pozitív hatásai, mint a hagyományosan nyugati országokban élők..