BIKINI BODY
GAZELLÁKON BEMUTATOTT “TESTTÍPUSOK”...
GYORS, TÖRTÉNELMI BIKINI KITEKINTŐ:
1946. július 5-én Louis Réard - francia mérnökből lett divattervező, természetesen férfi, aki tudja mi kell a nőnek - Micheline Bernardini habtestén - első “mondanivaló nélküli” influencer, akkor 18 éves, a Casino de Paris erotikus táncosából lett modell - bemutatja a bikinire keresztelt, összvissz 194 cm2 anyagból összetákolt, újságpapír mintás csoda darabot. Réard és múzsája több, mint 50.000 rajongói levelet kap, főképp nyálcsorgató férfiaktól és francia nőktől.
A katolikus egyház, valamit a közmegítélés szemében a jelenség kevésbé népszerű: ‘51-ben a svéd Kiki Hakansson lesz az egyedüli Miss World győztes, akit bikiniben koronáznak; az akkor még ‘Festival Bikini Contestnek’ nevezett esemény -ami 2021-ben már amúgy is ideológiailag teljesen vállalhatatlan intézmény- első és utolsó bikinis eredményhirdetése után a Pápa rosszalló tekintete miatt a győztes szettje örökre nagyestélyire cserélődik.
Idolom, Brigitte Bardot ‘53-as cannes-i bikinis fürdőzésével viszont a ruhadarab megállíthatatlan világuralomra tört, a 60-as években már a Playboyban is kétrészesben feszítenek az elérhetetlen álom asszonyok, a 2000-es évekre pedig sok száz milliós biznisz lesz az aprócska ruhadarab, magával hozva a szőrtelenség, a hosszú comb és a csokibarnaság iránti keserű harcot a nők körében.
REPÜLJÜNK CSAK VISSZA AZ ÉN TINIKOROM KEZDETÉRE,
a barackszaftos “kozmóra”, a 90-es évek végére. Bármilyen egészséges is egy tinilány mentálisan, álljon fel, kérem, most és itt az, szívre tett kézzel, nagyesküvel, akire nem hatott az -akkor még papír alapú- média? Ki az, aki nem kereste meg a Bravo kvízben élete szerelmét, a hozzá passzoló asztrológiai jegyet és a levelező partnerét, valamint a szexszerelemgyengédség rovat mellett nem lesett át anya magazinjába és lapozta végig a divat szekciót? Na ugye. Örök harc a tökéletességért. Anyáink, talán nagyanyáink és a mi harcunk.
TOVA SUHANT EGY KELLEMES 20 ÉV,
a Barátok Köztnek vége, a lapozható magazin Instagramra cserélődött, a bikini kisebb lett, mint az egéralátétem, hiszen, hogy az alkotót idézzem: „egy fürdőruhát csak akkor nevezhetnek bikininek, ha keresztül lehet húzni egy jegygyűrűn”, - immáron gyűszűnél járunk, a női mellbimbó viszont még mindig tabu, hiszen ördögtől való, azt takarjuk el, ne erotizáljunk feleslegesen, viszont a vagina lassan felfedhető, ha jól látom az idei Netflix valóságshow-s trendeket.
Őszintén nem értem. Mindig mondom, én meztelen lennék a legboldogabb, de ha hasam és belső szerveim is vannak, akkor legyek szíves egyrészest hordani, ha terhes vagyok, takarjam el minimum köldökig, ha ne adj’ Isten narancsbőrös a combom, akkor lehetőleg ássam be magam a homokba és ne jöjjek ki onnan szeptemberig. Bikiniben lángost enni pedig, ha nem vagyok XS, akkor külön erkölcsrendészeti kérvénnyel lehet csak, nehogy vizuálisan bántsam valaki méltóságát. Ha XS vagyok, akkor viszont “hű de vagány csaj, hogy szeret enni”...
Tisztázzuk, S-M vagyok. E két méret majdnem biztos privilégiuma, hogy láthatatlan. Felvehet lengét, mert 37 fok van árnyékban, nem néznek csúnyán. Ehet egy kis hamburgert a bícsbüfében síoverál nélkül, és nem néznek csúnyán. Elmehet pisilni a nyilvános strand WC-be anélkül, hogy elfedné magát, nem néznek csúnyán. Nos, akkor size up: XL-nél már olyan 80%-os szempár készültséggel számolhatsz, ha levetted a fehér csipke leplet a hátsó feledről. A kokszoskarcsi, a csaja és a sörös bajszú, XXL pocakú, fasírtos zsömlét majszoló miklós is megkritizál, mikor elsuhansz mellettük.
Mert a női test K-Ö-Z-K-É-R-D-É-S. Nem, nem te döntöd el, miben érzed jól magad, miben vagy szép, mely méretben találod meg az egyéni boldogságod, hogyan teljesedsz ki. Majd mindenki más eldönti, ő mit szeretne látni. Pedig csupán annyi lenne, hogy igét cserélünk: Döntse el mindenki azt, mint szeretne nézni. Nem tetszik? Ne bámuld! Fogadd el, hogy ezernyi test és vélemény van. Hogy az XXS és az XXL is valakinek a vágya, valakinek a rémálma, valakinek az egészséges mérete, valakinek a traumája, valakinek az átmeneti állapota, valakinek a célja, valakinek a fájdalma.
Évről évre változik a trend, a női test megítélése, annak elfedésének vagy épp kirakatba helyezésének mértéke… Ezzel párhuzamosan az önbizalomhiány, a megfelelési kényszer, a lelki és testi betegségek lassan mérhetetlen szintre emelkednek. Elsősorban persze megintcsak a nők körében, mert arról sosem beszélünk, hogy a testépítős magazin vagy a pornó állít-e hamis képet és bálványokat a tini fiúk elé...De ez egy újabb száz oldal témája.
AKKOR MI A MEGOLDÁS?
Elég-e az, ha egyre több a lélekkel foglalkozó insta oldal, a Coelho és MüllerPéter idézet? Elég-e, hogy a Victoria's Secret hosszú évek után belső értékekre, teljesítményre, lázadókra és “kisebbségre” cseréli az angyalait és a pillangó szárnyakat? Hogy a népszerű Inditex brandek kampányaikhoz plus sizenak nevezett vagy akné heges, amúgy teljesen átlagos és természetes női modelleket alkalmaznak és kiírják, hogy “Milyen erősek vagyunk”? Elég-e, hogy már nem csak a duplaD és a darázsderék influenszál, hanem megjelentek a valóságot mutató, több milliós követő táborral rendelkező ugyanolyan nők, mint mi? Narancsbőrrel, striákkal, pórusokkal. Elkéstek? Vagy majd a genZ már nem lesz testképzavaros? Kétlem.
Fog ez változni?
Nem tudom. Az utóbbi 50 évben ugyan lefelé zuhantunk a lejtőn, a reménysugár újabban igen fényes a megszámlálhatatlan body positivity kampánnyal és a közösségi média nyitásával: a világ cégeknek is alkalmazkodniuk kell az elfogadás trendjéhez. De a kulcs és egyben a kérdés is a ‘trend’ szóban keresendő. Hisz legyen bármilyen pozitív is a jelenlegi állás -és most add, hogy ne legyen igazam-, de a trendek jönnek, mennek. Újabb kardashianak újabb divatot teremtenek. A testszőrzet elfogadása vagy a narancsbőr normalizálása megeshet, hogy csupán ideig-óráig tarol. Akkor mit tehetsz te, magadért? Küzdesz, fogysz, hízol, borotválsz, nem borotválsz, plasztikázol, szúrsz, sírsz? Nem. Rendet teszel BELÜL.
Akit frusztrált a soványság kultusza, azt most ugyanúgy frusztrálhatja a néhol hiteltelen és erőltetett, csak a külsőségekről szóló “fogadd el magad” kampányok sokasága, amihez sok esetben semmi belső tartalom nem társul. Nem mondják el, hogy HOGYAN. Az, hogy a kecses gazella helyett most már vad tigriseket is alkalmaznak a 2021-es bikini fotókon, nem hinném, hogy sok embernek segít a fejében rendbe tenni a dolgokat, hiszen 10-20-30 éve hallgatjuk, hogy a vékony, a nagymellű vagy épp a “hibátlan bőrű” a tökéletes.
Hosszú munka megszeretni azt is, amit éveken keresztül mások hibának hívtak.
Hosszú munka belül rendbe tenni a hozzáállást és az önértékelést.
Hosszú munka feltétel nélkül szeretni. Főképp magadat.
Arndt Petra vagyok,
személyre szabott étrendek összeállításával foglalkozó táplálkozási tanácsadó, személyi edző, dietetika szakos hallgató. Bő 10 éve foglalkozom mozgással, életmóddal, célom, hogy minél több emberhez eljusson: az egészség egy olyan, rugalmas fogalom, ami nem a lemondásokkal, hanem az életörömmel vonható párhuzamba.